De tafeltennissers van Pecos lieten zaterdag geen ruimte voor twijfel en kunnen de bloemenvaas al klaar zetten. Na de 9-1 overwinning op nummer twee Kampenion hebben ze komende zaterdag aan twee puntjes genoeg voor het kampioenschap en promotie naar de eerste divisie.

Het beslissende duel met Kampenion was spannend door wat er op het spel stond en ook door het verloop op de tafel. De eerste vijf enkelspelen gingen in vijf games. In totaal zou de wedstrijd bijna zes uur duren. Maar op het scorebord ontwikkelde zich intussen toch een eenzijdig beeld.

De onderlinge wedstrijd in Kampen was nog in 5-5 geëindigd, en ook dat team wint zijn overige wedstrijden ruim en eenvoudig. Dus konden de bezoekers, met vooraf slechts twee punten minder dan Pecos, nog hopen op een sensatie toen ze zaterdag naar de Voscuyl kwamen.

Invaller Tom Helle kwam bovendien wat nerveus aan de start, zei hij, en het hielp ook al niet dat hij bijna twee uur in de startblokken moest zitten. In die eerste twee marathonpartijen zag hij Paul Kruijt een 2-0 achterstand ombuigen en Maroun Nader een 2-0 voorsprong verspelen, waarna beiden in de vijfde game vrij duidelijk de sterkste waren. Zelf kwam Helle, invallend voor René Waterreus (vaderschapsverlof), ook met 2-1 achter, om alsnog met 11-7 en 11-4 de zege uit het vuur te slepen.

Vanaf die 3-0 kon het eigenlijk niet meer misgaan voor Pecos en leken de Kampenaren zich daar ook gaandeweg bij neer te leggen. Helle had opeens ook oog voor de situatie. ‘Heel leuk om zo’n belangrijke wedstrijd te spelen, in een mooie ambiance en een goede sfeer’, concludeerde hij. ‘En ik heb ook goed gepresteerd met twee winstpotten.’

De ontmoeting was uiteindelijk nog bijna in 10-0 geëindigd. Dan hadden de chrysanten en de champagne van de avondwinkel moeten komen, want niemand in het Pecoskamp had met dat scenario erg serieus rekening gehouden. Kampenaar De Lange stak er dan ook maar een stokje voor. Die bleek met de verdediging van Helle bijzonder weinig moeite te hebben en tekende met 6-11, 8-11, 3-11 voor de meest afgetekende overwinning van de hele middag en avond. ‘Hij heeft een slimme service en een killer van een forehand’ aldus Helle. ‘We noemden hem na een tijdje “het pistool”.’

Met welke wapens Pecos zaterdag naar Apeldoorn reist om de titel officieel te maken, moet nog worden bezien. Thuis werd het tegen De Brug 8-2, nu zou er zelfs met 8-2 verloren mogen worden. Wellicht dat Helle nog één keer als invaller aan de bak mag. In het nieuwe jaar is hij een vaste waarde in Pecos 1, dan dus op eerstedivisieniveau.