Het eerste jeugdteam van Pecos speelt dit voorjaar om het landskampioenschap. Een 7-3 overwinning op Kampenion was zaterdag ruim voldoende voor de felbegeerde plek bij de nationale top-acht.

In Kampen was het nieuwkomer Ivo Wilschut die zich als kopman manifesteerde. De 16-jarige Groninger die dit seizoen het team van Thomas Jansen en Yoni Evers completeert, wist op 4-3 heel knap kopman Julian Plette te verslaan. Dat bleek achteraf het beslissende punt voor een plek bij de topvier, maar omdat de Oegstgeestenaren doorliepen naar 7-3 gaan ze waarschijnlijk zelfs als tweede in de poule eindigen. Dit ondanks nederlagen tegen de nummers drie en vier.

De verklaring is dat Pecos het meest homogene team van deze poule heeft (alle drie de spelers winnen 60% van hun partijen) en daardoor ruime zeges (9-1) tegen de zwakkere broeders wist te noteren dan de concurrentie. Alleen die zwakke broeders zijn er vanaf januari niet meer bij. Dan heten de tegenstanders SKF (Veenendaal), SVE (Utrecht), Westa (Wessem), VTV (Nieuwegein), TOGB (Berkel en Rodenrijs) plus waarschijnlijk Hilversum en HBC (Heemstede) en dan gaat het er echt om. Het is voor Pecos alweer even geleden, een jaar of tien, dat het een jeugdteam op het hoogste landelijke niveau had. Het bewijst dat men aan de Voscuyl als opleidingsclub nog steeds op de goede weg is en dit belooft veel voor de toekomst.