Ronald Rijsdorp debuteerde dit weekend in Pecos 1. De 62-jarige Oegstgeestenaar won zijn drie partijen alsof het de gewoonste zaak van de wereld is.

Sinds Trinko Keen (51) onlangs Nederlands kampioen werd, weet iedereen dat de beste tafeltennissers ook op zekere leeftijd nog goed mee kunnen. Een echt grote verrassing was het vlekkeloze optreden van Rijsdorp zaterdag dan ook niet. Als jonge twintiger behoorde de verdediger, nog ver voor Keen dus, tot de nationale top. En in zijn tweede carrière reikte hij een jaar of tien geleden tot de eerste divisie. Inmiddels is hij al tijden de oudste tafeltennisser in de top-100 van Nederland. Alleen toevallig kwam Rijsdorp nog niet eerder uit in de Pecos-hoofdmacht.

Om blessures te voorkomen, speelt hij zelf derde divisie. En hij maakt meer uren als bestuurslid dan achter de tafel. Maar Pecos 1 gaat dit seizoen aan kop in de tweede divisie en doet daarom graag een beroep op de sterkste invallers, nu René Waterreus met vaderschapsverlof is.

‘Het is me prima bevallen. Ik heb in ieder geval één uitdagend potje gespeeld’, stelde Rijsdorp na afloop kalmpjes vast. Hij kwam in zijn openingspartij, tegen de sterkste speler van Taverzo 3, met 2-1 in games achter en ook nog met 9-7 in de vijfde game. Om na een klein uur spelen alsnog met 12-10 aan het langste eind te trekken. Dat vanaf dat moment alle games door de thuisploeg werden gewonnen, bewijst ook het grote verschil tussen de koploper en de hekkensluiter uit Zoetermeer. De 10-0 stond snel op het bord, want Maroun Nader en Paul Kruijt kwamen geen moment in de problemen.

Komend weekeinde staat Rijsdorp vermoedelijk weer in de basis, als de Oegstgeestenaars in Boxtel aantreden tegen Taverbo. Hij zal op voorhand niet heel bang zijn voor de Brabantse twintigers, die in de heenwedstrijd eind september al met 10-0 werden verslagen.