Pecos-tafeltennisser Thomas Jansen heeft zaterdag in Assen met een formidabele reeks wedstrijden het B-jeugdranglijsttoernooi gewonnen. Zo veroverde de Oegstgeestenaar de felbegeerde A-licentie, een status dus als een van de 25 beste tafeltennissers (onder de 18) van Nederland.

“Ik ben heel erg blij”, vertelt de 16-jarige Jansen daags na zijn zegetocht. “Ik probeer al twee jaar mijn A te halen. Hiervoor train ik drie keer in de week, en soms wel vaker, als school en werk dat toelaten. Geweldig dat het nu gelukt is.”

Bij de absolute nationale top hoort hij nog niet. Aan de jeugdmasters bijvoorbeeld, een prestigieus toernooi in de week na de jaarwisseling, mogen alleen de beste twaalf junioren meedoen. Maar omdat Jansen ook volgend jaar nog bij de junioren uitkomt, valt er wellicht nog veel terrein te winnen. Al zit hij dan ook in zijn examenjaar op het Stedelijk Gymnasium, iets dat wellicht wat aandacht vraagt.

Zaterdag in Assen ging het allemaal lang van een leien dakje. Op basis van eerdere resultaten was Jansen als zesde geplaatst, dus dat hij de poule won was geen verrassing. Maar ook daarna was er geen vuiltje aan de lucht. Gecoacht door Jop van der Wiel reikte Jansen zonder gameverlies tot de halve finale. Om ook die overtuigend met 3-0 te winnen van Julian Plette, die hij in de competitie nog had moeten feliciteren.

Tegen Nieuwegein-speler Daniël Kim, verrassend in de finale gekomen door favoriet Bas Douma te verslaan, had Thomas zelfs twee keer, in oktober en in november nog, een nederlaag moeten slikken. Nu waren beiden compleet aan elkaar gewaagd. Jansen kwam met 2-0 voor, om in het zicht van de mogelijke toernooiwinst-zonder-gameverlies even stil te vallen. Daardoor kon Kim twee games pakken. In de vijfde leek Jansen weer superieur, maar na 7-1 kwam hij toch nog 10-9 achter. Om uiteindelijk behalve het beste spel ook de sterkste zenuwen van de dag te hebben: 12-10. De titel, de bloemen en de A-licentie waren voor de Oegstgeestenaar, die zich daarmee bij een mooi gezelschap schaart van clubgenoten aan de landelijke tafeltennistop.

15492600_10210175942127310_6631530782449243692_n 15578937_10210179914826625_3236499680899023380_n