René Waterreus is al veel vaker kampioen geweest. Ook met Pecos, en ook een niveautje hoger. Toch blijft het bijzonder, zei de veertiger tevreden, nadat hij zaterdag in Hazerswoude het beslissende punt had gemaakt tegen Avanti. Zijn team is nu terug in de eerste divisie van het landelijke tafeltennis.

Dat de tegenstand daar een stuk sterker zal zijn dan die de afgelopen weken was, hoeft niemand Waterreus uit te leggen. “Maar we hebben een goed team, met spelers die nog beter kunnen worden. We gaan het beleven volgend seizoen, ik heb er zin in.”

Hij verwacht zelf misschien niet meer beter te worden, maar met zijn ervaring kan Waterreus nog op een heel goed niveau meekomen. Zoals hij ook zaterdag de rol als kopman pakte. Tony Houxuan, Jens Wiersma en Tom Helle deden het prima met ieder twee zeges, maar het was de veteraan die met zijn derde overwinning van de dag het beslissende zevende punt voor Pecos binnensloeg. Dat werd met bloemen en een klein legertje meegekomen Oegstgeester fans bescheiden gevierd.

Het zou uiteindelijk nog 3-10 worden. Daarmee komt het verschil in de stand met nummer twee Avanti op twintig punten, met nog een wedstrijd te gaan, thuis tegen nummer drie Belcrum. Pecos was dit seizoen favoriet voor de titel en maakte dat na een wat wisselvallige startfase ook helemaal waar.

“Dit voelt vertrouwd, van oudsher is Pecos een eerstedivisieclub”, analyseerde voorzitter Ted van den Berg toen de promotie een feit was. ‘Daar horen we, het is al het vijfde decennium dat we op dat niveau meespelen. Wij leiden spelers op tot minimaal het één na hoogste niveau van Nederland.” Zelf beleefde hij in zijn actieve loopbaan ook de topjaren in de eredivisie, nu ‘beperkt’ Van den Berg zich tot het werk als voorzitter en jeugdopleider. “Ik voel de behoefte om als club te laten zien waar we toe in staat zijn. We bouwen gelukkig weer aan nieuwe generaties. En het huidige team heeft alles in zich. De Chinese speelstijl van Tony, Tom die verdedigt, Maaike als dame erbij, René met zijn eredivisie-ervaring en Jens die weer terug is en veel progressie laat zien. Zo’n team biedt veel om van te leren en om naar te komen kijken.”

Dit artikel verscheen ook in de Oegstgeester Courant: