Het zijn misschien wel de mooiste teamwedstrijden in het Nederlandse tafeltennis. In één duel gaat het om een plek in de eredivisie. Op neutraal terrein, met vele tientallen supporters voor elke ploeg. Pecos verloor helaas met 7-4, maar het krijgt zaterdag nog zo’n kans.

Als je nogal onverwacht kampioen bent geworden is zo’n promotieduel de kers op de taart. ‘Erg leuk om mee te maken. De sfeer, al die mensen, een volle zaal’, zei Jens Wiersma, voor wie het de eerste keer was dat hij op dit niveau acteerde. De Pecosgeschiedenis kent al een handvol van zulke hoogtepunten, vaak ook met de gedroomde afloop. In de hoop op zo’n nieuw hoofdstuk hadden zich zaterdag ruim dertig Pecos-aanhangers naar Roelofarendsveen begeven.

Ook nu leek het erin te zitten, want de verschillen waren klein tegen Tempo Team 2. Reserveteams mogen in het tafeltennis tegenwoordig gewoon de eredivisie in, en de Amsterdammers hadden met overmacht (tien zeges) de titel behaald in de andere eerstedivisiepoule. Pecos was eerder een toevallige kampioen in een gelijkwaardige poule en begon daardoor een beetje als underdog.

Na de eerste vier enkelspelen stond het 2-2, maar het had zomaar 4-0 in Oegstgeests voordeel kunnen zijn. Als Tony Houxuan niet met 13-11 in de vijfde game had verloren tegen een ontketende Sanne de Hoop. En als Jens Wiersma niet de bibbers had gekregen toen hij met 1-0 en 7-1 voor kwam tegen kopman Walbrecht.

“Erg zonde dat ik niet door kan zetten”, erkende Wiersma. Die later nog wel een mooie 3-0 tegen De Hoop noteerde, maar toen was het al te laat. Want diezelfde De Hoop had de 5-2 voor haar rekening genomen met 11-8 in de vijfde tegen Waterreus, en bij rust was het zelfs 6-2. Dat betekende dat Pecos de laatste vijf potjes allemaal moest winnen. Zover kwam het niet. Want hoewel René Waterreus, de Pecosser met de meeste ervaring in dit soort wedstrijden, de stand nog op 6-4 bracht, was daarna Walbrecht te sterk voor Houxuan. Het dubbelspel kon worden geschrapt, evenals de derde single van veteraan Ronald Rijsdorp, die er geen geheim van maakt dat hij zelf met zijn 63 jaar niet zo nodig de eredivisie in hoeft.

Toch krijgt Pecos nog een kans, en Wiersma heeft zijn vizier al op die wedstrijd, zegt hij. “We gaan kijken of we een “klein stuntje uit de hoge hoed kunnen toveren. Tegenstander is Taverzo 2, dat als voorlaatste eindigde in de eredivisie. De plaats van handeling is nog onbekend. Het Pecoslegioen staat in elk geval paraat.

Dit artikel verscheen eerder in de Oegstgeester Courant: