Met een ruime overwinning op Hercules heeft Pecos zich serieus kandidaat gesteld voor de titel in de eerste divisie van het landelijke tafeltennis. De laatste thuiswedstrijd (10-3) van het seizoen was om in te lijsten.

Dit keer was het niet Ronald Rijsdorp die de kar trok, maar een andere routinier. René Waterreus, ook al 45 jaar, speelde zaterdag als in zijn beste dagen. Hij stond steeds op de goede plek, maakte bijna geen simpele fouten en had als enige valkuil dat hij soms na vijf of zes prachtige punten even de focus verloor. Uiteindelijk klopte hij zowel het Oekraiense talent Artem Zeziulin, de jonge Achterhoeker Aron Sanders als oud-Pecosser Jurgen Pastoors overtuigend met 3-1, om in het afsluitende dubbelspel samen met Wiersma op fraaie wijze met 15-13 in de vierde game het tiende punt binnen te slaan. Een daverende zege dus, tegen een gevreesde opponent, waar in de uitwedstrijd nog met 10-3 van was verloren.

Ook Wiersma leverde zaterdag een foutloze partij af, al moest hij er tegen Daan Sanders een paar matchpoints voor overleven. Dat was meteen een heel belangrijke eerste pot, omdat op de andere tafel Rijsdorp kansloos was tegen Pastoors, die nu eenmaal erg goed tegen verdedigers speelt. Voor hetzelfde geld had Pecos dus met 2-0 achter gestaan. Maar de kansen keerden, Rijsdorp won zijn twee andere partijen en de iets mindere dag van Tony Houxuan (één keer winst) kon de pret niet drukken.

Het Pecoskamp durft na de mooiste wedstrijd in jaren nu eindelijk hardop te speculeren over de titelkansen. Hilversum won dit weekeinde met 10-3 van zwakke broeder Markiezaat, dus de Oegstgeester voorsprong bleef drie punten. Als Pecos eerst de volgens Rijsdorp ‘lastige uitwedstrijd, met fanatiek publiek’ in Sittard tot een goed einde brengt, wacht een allesbeslissend duel op 20 april in de mediastad. Waterreus is nog niet zover. Gevraagd naar zijn ambitie klinkt het even beslist als bescheiden: ‘eerst handhaven’.

Dit artikel verscheen eerder in de Oegstgeester Courant: https://www.oegstgeestercourant.nl/nieuws/sport/92721/daverende-zege-pecos