De tafeltennissers van Pecos kwamen zaterdag met vijf punten terug uit Zoetermeer. Tevreden met de uitslag, maar zwaar onder de indruk van de sterspeler van Taverzo 2.

Als Pecos dit seizoen geen kampioen wordt, komt dat waarschijnlijk door Gabrielius Camara. Die werd in december 13 en is het grootste talent van Nederland sinds jaren. De rol van kopman bij de reserves van de landskampioen vervult hij alvast met verve. Hij is te sterk voor de tweede divisie en wist tegen Pecos drie keer met 3-0 te winnen.

‘Een leuk, bescheiden ventje’, oordeelde Tony Nader na zijn nederlaag. ‘En niet normaal, zo stabiel’. Dat stabiele slaat overigens niet op Camara’s niveau, dat bijna zienderogen stijgt. Hij was aan het begin van het weekend nog de nummer 49 van de Nederlandse ranglijst. Drie zeges tegen Pecos en een invalbeurt op zondag in de hoofdmacht later – inclusief een knappe overwinning op Casper ter Lüün – is hij de nummer 36. Het lijkt erop dat het jonkie geen gek figuur zou slaan op het grotemensen-NK, begin maart.

Nog los van het imposante optreden van Camara, speelde de wedstrijd van zaterdag zich af op een voor tweededivisiebegrippen hoog niveau. Nader maakte zijn status waar door de twee andere Zoetermeerders te kloppen. Ibrahim Yildizlar was Arjan Huiden duidelijk de baas maar verzuimde helaas om tegen Bas Douma het winnende punt te maken. Douma was eerder wel door Maroun Nader geklopt. Dankzij Oegstgeester succes in het dubbel werd het uiteindelijk een keurige 5-5.

Pecos behoudt daarmee de koppositie en heeft de uitwedstrijden tegen de belangrijkste concurrenten Entac en Taverzo al achter de kiezen. Beide duels eindigden in 5-5. Pecos zint op revanche in de thuisduels en heeft de titelkansen in ieder geval in eigen hand. Een geruststellende gedachte is bovendien dat Camara dit seizoen niet eens per se Taverzo 2 kampioen hoeft te maken; hij zal in september wel ruimschoots toe zijn aan een basisplaats in Taverzo 1.

Verslag: Job de Kruiff. Foto: Henk van Gijzen