Een verzwakte tegenstander, de burgemeester op de tribune: het kon Pecos niet aan de eerste overwinning van het seizoen helpen. Avanti trok zaterdag in de derby aan het langste eind: 4-6.

Omdat hij de Oegstgeester Sportman van het Jaar weleens in actie wilde zien, dook Emile Jaensch onverwachts op in de Thorn Tafeltennishal. Het inspireerde Jop van der Wiel in elk geval tot zijn beste optreden van dit seizoen, met een solide 3-1 overwinning op Simon Goessens, later nog gevolgd door een vanzelfsprekende zege tegen invaller Bernou Wagenaar. Avanti-kopman Steffen Greup, in de zomer tijdens het studenten-EK Van der Wiels teamgenoot, bleek helaas een te zware horde.

Voor Youri Soons en Tony Nader bleef het zaterdag bij de verwachte winst op Wagenaar. Tegen Goessens stelden beiden wat teleur, en omdat ook het dubbel naar de bezoekers ging, konden die met een 6-4 zege terug naar Hazerswoude. Waar deze week trouwens toch al een goede stemming heerste: de club kon bekendmaken dat zijn beroemdste pupil, Bettine Vriesekoop, er binnenkort een deel van de trainingen gaat verzorgen.

Voor Pecos was het meegenomen dat de burgemeester na afloop sprak van een prettige familiesfeer, een knusse hal en een leuke kennismaking (op zijn Facebookpagina), maar in sportieve zin dreigt dit een seizoen te worden om snel te vergeten. Na drie speelronden staat de hoofdmacht onderaan in de eerste divisie A, waaruit ze gelukkig niet kunnen degraderen.

Promoveren naar diezelfde klasse kan wel, en dat lijken de Pecosreserves misschien wel van plan. Zij klopten, aangevoerd door een ongeslagen Paul Kruijt, Franeker met 7-3 en gaan sinds zaterdag gedeeld aan de leiding in hun tweededivisiepoule. Komend weekend ligt de landelijke competitie stil, een week later staat voor Van der Wiel het NK in Zwolle op het programma, waar hij vorig jaar in de eerste ronde sneuvelde tegen plaats- en oud-clubgenoot Casper ter Luun.

Foto’s gemaakt door Henk van Gijzen

20170218 Pecos 1 Tony 003