Met de 63-jarige Ronald Rijsdorp in de hoofdrol zorgden de tafeltennissers van Pecos zaterdag bij hun terugkeer in de eerste divisie voor een grote stunt. Het favoriete Scyedam kreeg na een 3-5 tussenstand met 8-5 klop.

De Oegstgeester veteraan draaide de afgelopen jaren vooral in lagere teams mee. Om die teams iets hogerop te brengen of te houden, en ook om zijn lijf een beetje te ontzien. In de tussentijd maakte hij bij Pecos veel uren als bestuurslid, trainer en doe-het-zelver. Maar dit seizoen stelde Rijsdorp, zelf nota bene wedstrijdsecretaris, zich voor het eerst in de hoofdmacht op. Hij is blessurevrij en er is even geen ander team dat om zijn diensten verlegen zit.

Of zijn eerste optreden boven verwachting verliep? ‘Ik had geen verwachtingen, hoewel de vorm goed was’, reageerde de man van de wedstrijd nuchter. ‘In de voorbereiding had ik bij het Avanti toptoernooi al van vier eredivisiespelers gewonnen.’
In eigen huis was zijn eerste pot veelbetekenend. Aan de overkant van de tafel verscheen Thomas Baart, de Nederlands juniorenkampioen van 2018. Rijsdorp behaalde die titel in een vorig tafeltennisleven, als Avanti-talent. In 1978, om precies te zijn, het jaar waarin hij ook op het ‘grote’ NK tot de finale reikte.

De botsing van generaties werd een slijtageslag. Rijsdorp verdedigde als een jonge hond, afgezien van het feit dat de jonge tafeltennissers van tegenwoordig bijna nooit verdedigers zijn. Hij kwam met 2-0 voor, zag Baart vervolgens terugkomen, maar was in de vijfde game alsnog met 11-4 overtuigend de sterkste.

Het was een even verrassende als welkome zege, want dit was van de eerste vier partijen de enige die naar de thuisploeg ging. Rijsdorps teamgenoten Jens Wiersma, René Waterreus en Tom Helle kwamen wat minder scherp uit de startblokken. Maar het optreden van de oude meester bleek inspirerend. De vier potjes daarna werden nog eerlijk verdeeld, dus stond er 3-5 op de borden, en daarna waren de Pecossers superieur.

Vooraf gold Scyedam in Oegstgeest als titelkandidaat, en hoopte de thuisploeg vooral zich te handhaven in de eerste divisie. ‘We zijn nog steeds blij als we dat halen’, drukte Rijsdorp de eventuele nieuwe ambities meteen de kop in. Toch zal geen enkele opponenten dit seizoen het team van Pecos nog onderschatten. En zeker niet de veteraan, die op de ranglijst van deze week alweer bij de 50 beste Nederlandse tafeltennissers staat.

Het artikel is ook te vinden op: https://www.oegstgeestercourant.nl/nieuws/algemeen/91148/63-jarige-ronald-rijsdorp-steelt-de-show